Informacja nt. zasad korzystania ze środków funduszu sołeckiego
Fundusz sołecki to pieniądze, które mają służyć poprawie warunków życia mieszkańców gminy. Na każde sołectwo przypada konkretna kwota, której wysokość ustalana jest corocznie i zależy od liczby mieszkańców sołectwa oraz od dochodów bieżących gminy. Informację o tym, ile pieniędzy przypada na każde sołectwo wójt przekazuje sołtysom do 31 lipca roku poprzedzającego realizację funduszu.
Pieniądze z funduszu można wydać wyłącznie na zadania, które spełniają trzy warunki wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim z dn. 20.02.2009 r. tj.:
1. służą poprawie warunków życia mieszkańców,
2. są zadaniami własnymi gminy,
3. są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Przedsięwzięcia z funduszu muszą być realizowane na terenie sołectwa, w którym mieszkańcy podejmują decyzję o jego wydatkowaniu.
Decyzję o tym, na co zostanie przeznaczony fundusz sołecki, podejmują dorośli mieszkańcy sołectwa w trakcie zebrania wiejskiego. Decyzję mieszkańców, ujętą w formie wniosku wraz z uchwałą zebrania wiejskiego, protokołem i listą obecności z zebrania, sołtys przekazuje wójtowi w nieprzekraczalnym terminie do 30 września.
Wniosek sołectwa musi zawierać:
Decyzja mieszkańców jest wiążąca. Wójt sprawdza wniosek o fundusz sołecki jedynie pod kątem poprawności formalnej. Jeżeli wniosek spełnia wszystkie warunki formalne, musi zostać uwzględniony w budżecie gminy na kolejny rok.
W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, wójt w ciągu 7 dni informuje o tym sołtysa. Sołtys ma kolejne 7 dni na podtrzymanie wniosku w niezmienionej formie. Informację o podtrzymaniu wniosku kieruje do rady gminy za pośrednictwem wójta. Rada gminy ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku sołectwa. Rozstrzygnięcie rady jest dla wójta wiążące.
Wniosek sołectwa musi być odrzucony jeśli:
Fundusz sołecki to publiczne pieniądze, które podlegają takim samym prawom jak pozostałe środki budżetowe. Fundusz jest wyodrębniany w budżecie gminy i przez cały czas pozostaje częścią budżetu. Wszystkie wydatki z funduszu ponosi gmina, na nią też wystawiane są faktury i rachunki czy zawierane umowy. Sołtys może jednak ustalić z urzędem gminy, że to on będzie dokonywał poszczególnych wydatków.
Pieniądze z funduszu muszą zostać wydane do końca roku (liczy się data zapłaty, a nie data wystawienia faktury lub rachunku), na który zostały uchwalone. Pieniądze z funduszu sołeckiego, które nie zostaną wydane, nie przechodzą na kolejny rok. Nie przepadają, tylko pozostają w budżecie gminy.
Skarbnik Gminy
Katarzyna Miszczuk
Od lutego 1991 roku Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Garbowskiej wydaje "Głos Garbowa" - miesięcznik na łamach którego zamieszczane są informacje dotyczące wydarzeń w gminie i regionie, prezentowana jest wielowiekowa historia, a także twórczość artystyczna mieszkańców.